Software freedom day

Idag den 20 September 2008 planerades Software Freedom Day i Sverige, jag var med i Stockholm där vi, totalt elva personer möttes på Sergels Torg.

Planeringen har varit igång ett par månader men började på riktigt ta form den senaste veckan. Vi fick bland annat kontakt med ett par killar från Sun Campus på KTH.
De bidrog med MYCKET (!), utan killarna hade SFD inte blivit så bra som det blev. Jag fick en långärmad tröja där det stod ”Geek by birth, Java by choice…”. Cool tröja, enda problemet är att jag aldrig har testat OpenSolaris, men det ska det bli ändring på!

KTH killarna hade med sig en hel kartong fylld med påsar (med texten Change (y)our world.) snygga OpenSolaris skivor, några tröjor, och netbeans skivor samt en liten matta man lägger telefonen på i bilen så den inte flyger runt. Och just det, de hade med sig en häftig penna som man viker ut, som lyser i mörkret.
Vi blev av med minst hälften av innehållet, det som fanns kvar var Netbeans skivorna…För de som inte vet, Netbeans är ett program för programmering.

Vi hade även Svenska Linux Föreningens flygblad blandat med våra flygblad, perfekt. Självklart hade vi också skivor. Ca 100 skivor Ubuntu 8.04 varvat med  50  Fedora 9 skivor som RedHat sponsrade med och ett antal snyggt förpackade openSolaris skivor.

Fedora gick åt först, tätt efter låg Ubuntu. Det visade sig att många vet vad Ubuntu är. Påsarna från Sun/KTH var väldigt populära, man kunde lägga ner färdiga paket och ge bort.

När vi väl kom igång gick jag och HenrikAn till Komplett.se:s hämtbutik vid Jakobsbergsgatan. Vi frågade om vi, i samband med Software Freedom Day kunde få lägga ut några informationsblad om Linux – det gick väldigt bra! Vi i stort sett hinkade ut massor av det materiel vi hade med oss.

Steffen och några andra gick till OnOff och El-Giganten, även där fick de lägga ut information. De två butikerna säljer EeePC:n och det är möjligt att folk tvekar inför ett köp pga att de inte vet vad Linux är. Perfekt med informationsblad som då informerar om Linux och sen kanske leder till ett köp. Sen gick våra vänner vidare till Webhallen på Sveavägen, det verkar ha gått bra av det jag hörde.

Roger och Alatariel stod kvar på plattan/Sergels Torg och delade ut. Det är många engelskspråkiga personer som går förbi där och kom förbi oss, något vi behöver inför senare evenemang och SFD är en engelskspråkig variant av våra flygblad.

Stort tack alla som var på SFD – Stockholm samt ni bakom planerandet. Tack till Komplett, OnOff, El-Giganten och Siba för att vi fick använda era respektive ställen.
Jag hade väldigt kul, det här är något jag tycker vi ska satsa på, att komma ut till allmänheten och informera om Linux.
Mitt mål här i föreningen är att sprida information om öppen källkod och Linux, inte hålla mig till en dist, Ubuntu är en bra nybörjar dist, men absolut inte den enda och det är väldigt bra att visa andra distar också. Kom och var med på evenemang, eller annordna något eget projekt för spridning av linux eller fri programvara.